
Over Ons
Het gebeurt miljoenen keren per week – een klant ontvangt een drankje van een Starbucks barista – en toch is elk moment uniek.
Het is slechts een kort moment – één hand die een beker over de toonbank reikt naar een andere uitgestoken hand.
Maar het is een connectie.
Alles wat we doen, draait om die connectie – van onze toewijding aan de beste koffie ter wereld tot de manier waarop we met onze klanten en gemeenschappen omgaan en verantwoord zakendoen.
Vanaf onze eerste winkel, meer dan vijf decennia geleden, tot aan elke plek waar we zijn geweest en nog zullen komen, proberen we alles een beetje beter achter te laten dan we het vonden.
Onze Oorsprong
Elke dag komen we naar het werk met twee doelen: geweldige koffie delen met vrienden en de wereld een stukje beter maken.
Dat was waar in 1971, toen de eerste Starbucks opende, en dat is vandaag de dag nog steeds zo.
Destijds was Starbucks een enkele winkel in Seattle’s historische Pike Place Market. Vanuit een bescheiden winkelpand boden we enkele van de beste vers geroosterde koffiebonen ter wereld aan. De naam, geïnspireerd door Moby Dick, roept de romantiek van de zee en de maritieme koffietraditie op.
In 1981 liep Howard Schultz voor het eerst een Starbucks binnen. Vanaf zijn eerste slok Sumatra was hij gegrepen door Starbucks en sloot hij zich een jaar later aan bij het bedrijf.
In 1983 reisde Howard naar Italië en raakte gefascineerd door de Italiaanse koffiebars en de beleving van koffie. Hij had een visie: de Italiaanse koffiecultuur naar de Verenigde Staten brengen. Een plek voor gesprekken en een gevoel van gemeenschap. Een ‘derde plek’ tussen werk en thuis. Hij verliet Starbucks korte tijd om zijn eigen Il Giornale-koffiebars te starten en keerde in augustus 1987 terug om Starbucks met hulp van lokale investeerders over te nemen.
Vanaf het begin had Starbucks de ambitie om een ander soort bedrijf te zijn. Een bedrijf dat niet alleen koffie en traditie vierde, maar ook een gevoel van verbinding bracht.
Vandaag de dag, met meer dan 32.000 winkels in 80 landen, is Starbucks ’s werelds toonaangevende brander en retailer van specialty coffee. En met elke kop koffie brengen we onze oorsprong en een buitengewone ervaring tot leven.
Onze Missie
To be the premier purveyor of the finest coffee in the world, inspiring and nurturing the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time.
(Dé bestemming zijn voor de beste koffie ter wereld en tegelijkertijd de menselijke geest inspireren en versterken – één persoon, één kop en één buurt tegelijk.)
Onze Waarden
Wanneer we op ons best zijn, leveren we prestaties met een menselijk perspectief:
Vakmanschap
★ We hebben oog voor elk detail – wat ons werk ook is
★ We leren en delen kennis om te blijven groeien
★ We leveren excellentie met passie en creativiteit
Moed
★ We voeren lastige gesprekken met respect, zodat we samen beter worden
★ We omarmen gedurfde ideeën, ook buiten onze comfortzone
★ We doen het juiste, zelfs als het moeilijk is
Resultaat
★ We behalen consequent onze doelen met focus, integriteit en doorzettingsvermogen
★ We innoveren continu om vooruit te blijven lopen
★ We overtreffen de verwachtingen van de mensen die we bedienen
Samenhorigheid
★ We luisteren actief en verbinden met warmte en openheid
★ We waarderen en erkennen iedereen om wie ze zijn
★ We behandelen elkaar met respect en zorg
Vreugde
★ We zijn trots op ons werk en hebben plezier terwijl we het doen
★ We vieren elkaar en onze successen
★ We creëren positieve energie en brengen het beste in elkaar naar boven